۱۳۸۸ مهر ۶, دوشنبه

نقش پررنگ زنان در جنبش سبز مردم ایران

تا قبل از رویدادهای تلخ و شیرین خرداد 88 و اتفاقات پس از این انتخابات کمتر کسی به نقش اجتماعی زنان واقف شده بود.کمتر کسی گمان می برد که این قشر به استضعاف کشیده شده پس از انقلاب اسلامی ایران از چنین قدرت و شجاعتی در برخورد با رویداد های اجتماعی و جنبش اخیر ملت ایران برخوردار باشند.
رویدادهای پس از انتخابات و شجاعت خیره کننده زنان در مواجهه با نیروهای سرکوب گر پدید اورنده صحنه های دلیرانه ای از مبارزه این قشر برای احقاق حقوق پایمال شده اش بود.صحنه هایی چون برخورد جسورانه دختر ورزشکار با نیروهای سرکوبگر که یکی از استثنایی ترین مواجهه ها را پدید اورد.اکثر فوتو شات های تاریخی از ایام مبارزه مربوط به واکنش های جسورانه زنان ما بوده است و این نشان می دهد که زن ایرانی به راستی بخش غیرقابل اغماض جامعه است که الحق سال هاست که حاکمیت سعی در محدود کردن و خانه نشین کردنش دارد.
همینطور یکی از مواردی که باعث هویت بخشی به جنبش سبز شده شهید مقاومت ندا اقاسلطان بود که با شهادت مظلومانه اش هرچند داغی عظیم را بر دل آزادی خواهان ایران نهاد اما فوران خونش باعث محکم تر شدن ریشه های این درخت سبز آزادی خواهی مردم شد. تصاویر دردناک کشته شدن او بلافاصله به سراسر جهان مخابره شد و همگان اوج رذالت و خونخواری حاکمان و اوج مظلومیت زن ایرانی را در احقاق حقوقش به وضوح مشاهده کردند تا این صحنه ها باعث بی حیثیت شدن بیش از پیش کودتا چیان شود.هرچند شخصیت رئیس دولت کودتا سخیف تر از این است که با معذرت خواهی ازخانواده قربانیان ابی بر اتش خشم ملت بریزد و در عوض با فرافکنی هر چه تمام در مقابل رسانه ها خون به ناحق ریخته شده ندا و نداها را به گردن غربی ها می اندازد.
هعین طور رشادت های مادر بیوه سهراب اعرابی در زمان بی اطلاعی از فرزندش و پس از شهادتش نیز به زیبایی نشان دهنده رشادت های مادران سبز در عرصه بود.
در عرصه های هنری هم زنان در این مدت سه ماه بسیار فعال و تاثیرگذار ظاهر شدند.روزهای سبز حنا مخملباف و همینطور حضور سبز برخی بازیگران و کارگردانان زن سینمای ایرانی چون شهره اغداشلو و شیرین نشاط در فستیوال های بین المللی بخش دیگری از نقش افرینی پررنگ بانوی ایرانی در سرنوشت خود بوده است.
جنبش سبز ایران در مدت اخیر علاوه بردستاوردهای انکار نشدنی اش در زمینه های مختلف بار دیگر زمینه ساز متبلور شدن انگیزه ها و استعدادها و شجاعت زن ایرانی بود و به جهانیان به نیکی نشان داد که چهره زن ایرانی زنی سیاهپوش و منفعل و خانه نشین نیست بلکه زنی است منمدن و مدرن با خواسته های حداکثری برای برابری حقوقش.
اگر بگوییم که همین حضور و نقش افرینی باعث شد که رئیس دولت کودتا خواسته یا ناخواسته مجبور به عقب نشینی در مواضعش نسبت به زنان شده و سه وزیر را در کابینه اش قرار دهد سخنی به گزاف نگفته ایم و همین دلیلی است بر موفقیت جنبش زنان در رخدادهای سه ماهه اخیر ایران.
زن ایرانی از این پس نیز در کنار مردان سبز خواسته های به حق خود را تا رسیدن به حقوق برابر با مردان دنبال خوهد کرد و دیری نخواهد پایید که این آزادی را در آغوش خود بکشد...

۲ نظر:

  1. سلام دوست خوبم
    مطلب فوق العاده زیبایی نوشتی و مرسی از این نگاه زیبا.
    ما با هم دیگه در کنار هم هستیم که به پیروزی می رسیم نه سایه به سایه هم.

    پاسخحذف
  2. سلام نوانديش
    اين دفعه مطلبت خيلي منطقي بو د وساختارشكن هم به انصورت نبود ويااينكه ازكنار انها ميتوانيم به راحتي عبوركنيم .واقعا دست به قلمت خيلي بهتر داره ميشه ومن خيلي اميدوارم كشور ما يك نويسنده قهارمثل تو پيداكنه.
    درمورد تبليغات هم ظاهرا فعاليتت خيلي كم شده وسرقولت محكم نيستي . تابعد باي

    پاسخحذف